B) Lean

Lean er en arbeidsmåte (lært og implementert gjennom et prosjekt) der vi tar utgangspunkt i brukernes behov og hva som kan skape verdi for brukerne. Den ansatte går inn og analyserer egne arbeidsprosesser for å se om disse kan forenkles og forbedres. Hovedmålet med Lean kan derfor sies å gjøre de riktige tingene riktig . I vår organisasjon handler det om mennesker, om hvordan arbeidet med og omkring mennesker kan tilrettelegges og utføres mer hensiktmessig og effektivt i morgen.

Lean kommer fra engelsk og betyr trimmet eller slank. Å trimme betyr her å finjustere over tid. I vår Lean prosess vil  vi forsøke å fjerne årsaken til sløsing ved å sikre at hver enkelt arbeidsoperasjon gjøres så enkel og effektiv som mulig. Effektiv skal her forstås som å forenkle og å fokusere på verdien for brukeren, ikke å skjære ned.

Lean har nå vært i bruk i kommuner i Danmark og Sverige over flere år. Med bakgrunn i deres erfaringer og kulturen i Lunner kommune ser vi at dette vil være et riktig og viktig verktøy å beherske og  bruke i årene som kommer.

Det å tenke og handle Lean medfører kontinuerlig fokus på forbedring av arbeidsprosessene. Prosessene er hjertet i vår virksomhet. Når vi tilfører verdi med det arbeidet vi utfører så er det verdiskapning for brukeren. Hvis ikke er det sløsing. Med verktøyet Lean søker vi å eliminere sløsing, til beste for brukeren.

LEAN-metoden i Lunner
Lunner kommune har utdannet et sett LEAN-veiledere innenfor egne rekker. LEAN starter med en samtale mellom en av disse veilederne og leder der en går gjennom hvilket område en ønsker å se nærmere på og hvorfor. Deretter legges en gjennomføringsplan som består av tre dagers arbeid.

Dag 1. Kortleggingsfasen. Det aktuelle fokusområdet «kortlegges» ved at det gjennomføres intervju og gjennomgang av arbeidsprosessene som hører til dette området. GEMBA er et japansk ord som betyr «en fysisk runde ute på arbeidsplassen». Det gir ofte mange oppdagelser som ikke hadde kommet fram bare gjennom et muntlig intervju. Fokusområdet deles opp i arbeidsprosesser som skrives ned på kort som henges opp på gråpapir på veggen. Gode ideer som har kommet til underveis skrives på andre kort og henges opp sammen med de aktuelle prosessene. Vi har skrudd alle delene fra hverandre og lagt de ut for å skaffe oss oversikt.

Dag 2. Handlingsplan og redesign.
Kortleggingen og de ideene som har kommet opp brukes videre. Alle ideer sorteres systematisk. Målet er først og fremst å finne de forslagene som medarbeiderne på arbeidsplassen har tro på gir god effekt og er lette å gjennomføre. Disse ideene skrives ned i en tiltaksplan med ansvarlige og tidsfrister. Deretter ser en nærmere på hvilke konsekvenser disse tiltakene vil ha for hvordan fokusområdet nå vil se ut. Skal det flyttes på eller fjernes noen kort? Vi skrur delene sammen igjen.

Dag 3 og videre. Oppfølging og utsjekking
av tiltakene og tilførsel av nye ideer gjøres gjennom prosessen KAIZEN. Det er et japansk ord som betyr kontinuerlige forbedringer. Målet er å få til et system som gjør at en på en arbeidsplass over tid kan følge opp vedtatte tiltak og stadig være på jakt etter nye måter å gjøre ting bedre på.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s