Eksempel på en rammeplan for gjennomføring av medarbeiderskap
Øvelser står i kursiv
Dag 1
Tidsramme | Hvem | Kapittel/tema | Foiler/øvelser/aktiviteter | Historier/videoer | |
08.30 – 09.00 | Tore | InnledningTore tar Brita, Brita tar Jenny, Jenny tar Tore.
|
1. Lunner Lea’nPresentere oss: Med hvert vårt kort etc. 2. Mål for Lunner Lea’n! – 1 3. Mål for Lunner Lea’n! – 2 4. KS medarbeiderskapsprogram |
||
09.00 – 9.40 | Brita | Bli kjent | 5. Presentasjon av hverandre – bruke kortene (se ressurs-samling) | Bli kjent med bordkortTa men noen ekstra, blanke | |
09.40 – 09.50 | PAUSE | ||||
09.50 – 10.20 | Jenny | Medarbeiderskap | 6. Medarbeiderskap – kap. 17. Områder for utvikling.
Jeg – vi – virksomheten |
<- Video You tube – Medarbeiderskapet | |
10.20 – 11.10 | Brita | Balanse i livet/refleksjon | 8. Balanse i livet (1) – kap. 1.89. Balanse i livet (2) – graf | Refleksjonshefte | |
11.10 – 11.40 | LUNSJ | ||||
11.40 – 13.30 | Brita | Øvelse/refleksjon | 10. Hvem er du?11. de Bonos tenkehatter 1 og 2 – kap.
12. Lag din egen hatt. Hvem er jeg? Farge egne hatter. Se veilederperm – side 21 |
||
13.30 – 13.40 | Pause | ||||
13.40 – 14.10 | Jenny | Lederskap(overgang fra jeg til vi) | 13. Lederskap, kap. 214. Leder – klassisk definisjon
15. Ledelse – bokas definisjon 16. Myndiggjøring kap. 2.1 17. Lederskap 18. Å dele lederskap – medledelse |
Video fra Utdanningsdirektoratet. Rektorutdanning, stopp før reklame for utdanning. | |
14.10 – 14.20 | Tore | Lederskap forts. | 19. Toppledelsen – arbeidsgiverpolitikk, verdigrunnlag, helhetlig og utfordrende lederskap i Lunner | Tre poeng å fordele på det en opplever som viktigst av medarbeiderskap. | |
14.20 – 14.30 | Pause | ||||
14.30 – 15.00 | Jenny/+ Tore skriver
Bytter roller ved lederskap |
Lederskap forts. | 20. Godt lederskap – ”gule lapper”. Veilederperm s. 30 og 31.
21. Medarbeiderskap 22. Ledelsesperspektivet i medarbeiderskapet – Spurkeland |
”Hva tenker dere på?” Veileder reflekterer med å vandre blant deltakere. Stikkord skrives i PPT. Endre overskriften, hva betyr det, dvs å endre fra lederskap til medarbeiderskap, dvs hva skal bort? Oppsummerer jeg, vi og virksomheten |
|
15.05 – 15.30 | Brita | Avrunding med fokus mot neste dag | 23. de Bonos hatter – dra sammenheng.Jeg-vi. Bruke refleksjonsheftet bla del 2 og tenke litt over det som er gjennomgått og hvem jeg er inn i dette. |
Dag 2:
Tidsramme | Hvem | Kapittel/tema | Foiler/øvelser/aktiviteter | Historier/videoer | |
08.30 – 09.00 | Brita | Innledning | 1. Medarbeiderskap – 5 minOppsummering fra forrige gang. Hva tenker vi på nå når vi hører begrepet medarbeiderskap? Hva var positivt med det du hørte eller var med på i går. (”Sola”) | ||
09.00 – 09.30 | Brita | Hvordan organiserer vi oss? | 2. Hvordan organisere vi oss? Kap. 43. Hva er en organisasjon
4. Organisasjonsklarhet 5. Kommunen er kompleks. Kap. 3.8 6. En åpen organisasjon |
||
09.40 – 11.30 inkl 10 min pause | Tore | Hvordan organiserer vi oss? forts. | Toppledelsen: Slik gjør vi det i Lunner og hva er grunnen til det? Organisasjonskart, forholdet politisk og adm. styring, interne styrings-systemer, delegering, plandokumenter7. Hvordan ser idealkommunen ut?
8. Idealkommunen og ledelse |
Varsling, hvordan og nårNett-TV: Flyktningetjenesten i fokus Dagsrevyen 28/10-2012
Gi meg nå saman, fra FB til VG 7) Video You tube – Etaten |
|
11.30 – 12.00 | LUNSJ | ||||
12.00 –13.15 | Jenny | Den åpne organisasjonØvelser/refleksjon | 9. Den åpne organisasjonen – kap. 310. Fortelle historier til hverandre
Veilederperm s. 26 11. Kommunikasjon 12. Ledelse og medarbeider – er ordre eller dialog det beste? To tegneøvelser/ oppgaver. Veilederperm s. 27 – 29. |
Ta historien som en innledning til kommunikasjonsmodellen. | |
13.15 – 13.25 | Pause | ||||
13.25 –14.25 | Tore | Den lærende organisasjon | 13. Kjennetegn på en lærendeorganisasjon – kap. 4.5
14. Vurderingskrysset. Veilederperm s. 15. Mangfold og inkludering – kap. 5 16. Ulikheter og mangfold |
Henvise til verdien ÅPENHET, vise fra Lunner | |
14.25 – 14.35 | Pause | ||||
14.35 – 15.20 | Jenny | Forandringsprosesser | 17. Forandringsprosesser – kap. 618. Suksessfaktorer
19. Personlige stiler– kap. 5 Veilederperm s. 24 og 25. 20. de Bonos tenkehatter som analysemetode |
Øvelse ”4 hjørner”/refleksjon
Bruke hattene |
|
15.20 – 15.30 | Brita | Avrunding med fokus mot neste dag |
Dag 3:
Tidsramme | Hvem | Kapittel/tema | Foiler/øvelser/aktiviteter | Historier/videoer | |
08.30 – 09.00 | Brita | Innledning | 1. Medarbeiderskap. Oppsummering fra forrige gang. | ||
09.00 – 11.00inkl. pause
|
JennyTore
Jenny
|
Organisasjonskultur, refleksjon underveis | 2. Organisasjonskultur – kap. 73. Organisasjonskultur – definisjoner
4. Organisasjonskultur i en god kunnskapsorganisasjon 5. Verdiene våre 1 6. Verdiene våre 2 7. Ce og bli zett 8. Jobbkarakteristikamodellen med fokus på det som skaper nærvær – Alle tre 9. Vinn så mye dere kan |
Froskene T-skjorter
|
|
11.00 – 11.30 | LUNSJ | ||||
11.30 – 12.30 | Brita | UtviklingsarbeidRefleksjon | 10. Utviklingsarbeid – kap. 811. Hvorfor jobbe med utviklingsarbeid
12. Motivasjon (berørt/involvert) 13. Kulturdugnad – Kap. 7.2 s. 42. Veilederperm s.51 og 52. |
Video – You Tube – Problemløsning (tukla me’n) | |
12:30 – 15.00 | Alle tre | LEAN som metode | 14. Hvor raskt klarer du? Video15. Programmet ”Lea’n i Lunner” – Tore
16. Hvorfor er LEAN aktuelt? Brita 17. LEAN-trekanten Jenny 18. Brukerverdi i kommunene- Tore 19. Kvalitet for brukeren- Brita 20. Essensen i LEAN -Jenny 21. Se helheten- Tore 22. Hva skaper reell verdi? -Brita 23. Hvorfor er sløsing interessant? Jenny 24. Jakten på sløsing – Tore 25.-35. Lokale eksempler på LEAN -Brita 36. Kaffe-kaizen – video Jenny 37. Ball-aktivitet – Tore 38.-39. Strategisk kompetanseplan
|
Hvor raskt klarer du? VideoKaffe-kaizen – video
Ballaktivitet
|
|
15.00 – 15.30 | Alle tre | Avslutning | 40. AvslutningDiplomer, bilder mm | Lea’n er verd en liten trall v/ Eidsvåg med deltakerbilder Kommunepins, Gullbrød, portrett, diplom, klassebilde |
Ta bilder og ordne med de, lager både portrett og samlebilde
Mat og annen servering