Lunner kommune har startet et kultur og kvalitetsarbeid som heter Lea’n. Gjennom dette skal vi skape bedre tjenester til kommunens brukere/innbyggere ved innsatsen til ansvarlige og dyktiggjorte medarbeidere, som trimmer alle prosessene i kommunen. Kortversjonen er dermed ikke å forandre for å forandre, men å foredle det bestående. Litt formelt blir målet å ”oppnå kvalitetsforbedring for å skape rom for det vi vil, bedret brukeropplevelse og engasjerte, verdipraktiserende fornøyde medarbeidere”. Alt, på en gang!
Lunner kommune vil gjennom Lea’n ta vare på den vi er, fortsette å gi begrepet «C og bli Z» et ekte og praksisforklart innhold og uttrykk. Verdien våre, Åpenhet, Dialog, Støtte og Lojalitet, skal synes gjennom alt vi gjør og i alle møter. Ofte får vi til dette, men ikke alltid. Eksempler på det siste kan være at ansatte i voksenopplæringen, bosatte rundt Lunby eller pårørende til brukere opplever at de ikke er godt nok involvert i prosessene, til tross for at de blir berørt av kommunens beslutninger.
Foredlingen går på å dyktiggjøre oss på dette slik at stadig flere opplever Lunner kommune på en god og riktig måte. Kravet til denne opplevelsen endres. Slik vil vår praksis måtte endres.
Forandring, gjennom å foredle det bestående, det er vårt Lea’n.